Introduktionskurs för handledare

HANDLEDARE.jpg

Övningsköra Privat

För den som vill övningsköra privat så krävs att både elev och handledare går en så kallad introduktionskurs(handledarkurs) för handledare. Båda måste gå kursen, men de behöver inte gå vid samma tillfälle.

För att bli handledare och gå denna kurs så måste man vara minst 24 år gammal och haft körkort i minst 5 av de senaste 10 åren. Körkortet måste ha varit utfärdat i ett EES-land.

Eleven måste vara fyllda minst 15 år och 9 månader för att få gå kursen.

Handledare ansöker om tillstånd för privat handledning från transportstyrelsen. Detta kan göras efter man gått kursen. Fr.o.m 1 dec 2021 gäller nya regler, vad gäller antal elever man får vara handledare till. Man kan vara handledare samtidigt för upp till 5 elever. Tillståndet gäller i fem år även om eleven har kört upp och har sitt körkort. Man kan således inte få tillstånd för nya elever så länge man är handledare för 5 st elever. För mer information klicka här

När man går en handledarkurs så får man lära sig om bl.a. följande saker

• Lagbestämmelser vid privat övningskörning

• Vilket ansvar handledaren har vid övningskörning

• Utförlig beskrivning av hur mängdträningen hemma bör läggas upp samt vilka övningsområden som är lämpliga för de olika momenten

• Vilken miljöpåverkan som bilkörning har

• Hur kan vi minska miljöfarliga utsläpp i samband med bilkörning

• Körsätt som minskar bränsleförbrukning

• Vilka risker som finns vid privatövningskörning

• Genomgång över trafikregler som kan behöva förklaras lite extra. t.ex. cyklister, cirkulationsplatser m.m.

• Öppet för frågor.

På Lillians Trafikskola så ingår även en praktisk demonstration för handledarna. Vi lägger fokus på att gå igenom grundövningarna. De saker som för vana bilförare känns självklara, kan vara svåra att förklara på ett bra sätt för en nybörjare. Dessa demonstrationer har varit väldigt uppskattade av tidigare deltagare.

Efter kursen registrerar trafikskolan till transportstyrelsen att ni genomgått kursen.

En handledarkurs beräknas ta ca 4 timmar.

Kommande handledarkurser

Pris handledarkurs 800:-

Betalning med swish på plats vid kurstillfället

8 delt/kurs