En guide för att komma igång med körkortet

Checklistan:

1. Ansök om körkortstillstånd

2. Övningskör

3. Plugga teori

4. Riskettan (alkohol, droger, trötthet)

5. Risktvåan (Halkbana)

6. Uppkörning (teoriprov och körprov)

7. Körkort på posten

2.Övningskörning

Nu när du är 16 och har ett giltigt körkortstillstånd så är det dags att börja övningsköra. Du kan köra antingen på en trafikskola eller privat med en handledare. Ett tips är att göra båda två. Börja på en trafikskola för att lära dig “rätt sätt”. Öva sen de genomgågna momenten med din handledare.

Privat

För att övningsköra privat måste du och din handledare gå en handledarutbildning. Läs mer om hur det går till och kostar här.

Trafikskola

Så fort du har fått ditt körkortstillstånd kan du börja övningsköra på en trafikskola. När du skriver in dig så får du läroböcker, teorilektioner på skolan, tillgång till teoricentralen och möjlighet att sitta på trafikskolan och plugga i lugn och ro.

För att läsa mer om hur upplägget på skolans lektioner ser ut kan ni kolla här.

Prislista se här

4.Riskettan

Efter att du kört ett tag är det lämpligt att göra den s.k riskettan. Detta är en teoretisk tre timmar lång kurs som handlar om risker i trafiken, speciellt trötthet, droger och alkohol. Denna bokar du genom trafikskolan.

6.Uppkörningen

När du är klar med Riskkurserna och du är trygg bakom ratten och kan teorin så är det dags att tänka på uppkörningen. Uppkörningen består av ett teoretiskt kunskapsprov och ett praktiskt körprov.

I samband med att du gör teoriprovet så tas foto som sedan kommer användas på ditt körkort.

Det finns vissa begränsningar och kostnader involverade med att göra dessa prov.

• Båda proven måste vara gjorda och godkända inom en 6 månaders period

• För att få göra körprovet måste man ha ett godkänt teoriprov

• Ett godkänt teoriprov är giltigt i 4 mån

• Du kan låna trafikskolans bil för körprovet. (Billigare för elever som gått handledarkurs på trafikskolan)

När du avklarat bägge proven så rapporterar trafikverket detta till transportstyrelsen och du får hämta ut körkortet på posten.

1.Körkortstillstånd

När du fyllt 16 år kan du börja övningsköra, för det behöver du ett körkortstillstånd. För att ansöka om det Klicka här. Då kommer du direkt till ansökan för det hos transportstyrelsen. I samband med ansökan fyller du i en hälsodeklaration.

För att ansökan ska godkännas ska du även skicka in ett syntest. Detta hjälper vi er med via trafikskolan.

Körkortstillståndet är gratis.

Efter att ni ansökt brukar det ta en eller två veckor innan ni får ert körkortstillstånd.

3.Teori

Studerar - teori.jpg.jpg

Via trafikskolan får du tillgång till teoricentralen där du kan göra instuderingsfrågor och teoritester som förbereder dig inför teoriprovet. Teoricentralen är en onlineplattform som du kan komma åt från vilken dator som helst. Det finns även elevdatorer på trafikskolan som du kan använda för detta. För den som är intresserad av en lugn plats att studera, kan man även ta med sin egen laptop och/eller böcker till skolan och använda skolans nät för att komma åt teoricentralen och sitta i bekväma soffor.

5.Risktvåan|Halkbana

Vattenplaning.jpg

När det börjar kännas som att du kan det mesta och är trygg i trafiken, så är det dags att göra risktvåan. Risktvåan eller halkbana som det också kallas är en halvdagskurs som involverar både teoretisk kunskap och praktisk övning att köra på halt underlag och vilka faror det finns och hur man kan minimera dem. Denna kan bokas via trafikskolan och utförs av trafikövningsplats Jämthalka AB som ligger ca 6 kilometer utanför staden.

De som kör privat och ej är inskrivna vid skolan kan boka själva via https://bokarisk.se/jamthalka/

7.Körkortet

Några dagar efteråt kommer ditt körkort till det postkontor där du är folkbokförd där du kan kvittera ut det. Observera att körkortet är en personlig handling och måste kvitteras ut av dig personligen och giltigt ID måste uppvisas.

Körkort.jpg.jpg